2008. február 19., kedd

André-Gustave Citroën

André-Gustave Citroën (February 5, 1878-July 3, 1935) was a French Jewish entrepreneur of Dutch and Polish descent. He is remembered chiefly for the make of car named after him, but also for his invention of double helical gears.
André-Gustave was the 5th and last child of the Dutch Jewish diamond merchant Levie Citroen and Mazra Kleinmann (of Warsaw, Poland). He was related to the famous British philosopher A.J. Ayer. The Citroen family moved to Paris from Amsterdam in 1873. Upon arrival, the diaeresis was added to the name, changing Citroen (Dutch for Lemon) to Citroën. His father committed suicide when André was only six years old.
André was a graduate of the École Polytechnique in 1900. During World War I, he was responsible for mass production of armaments. André founded the Citroën automobile company in 1919, leading it to become the fourth-largest automobile manufacturer in the world by the early 1930s.
He died in Paris, France, of stomach cancer in 1935 and was interred in the Cimetière du Montparnasse in Paris. In 1992, the Parc André Citroën public garden in Paris was named after him. In 1998 he was inducted into the Automotive Hall of Fame in Dearborn, Michigan.
André Citroën
1878-ban, Párizsban Levien Citroën holland ékszerész és a lengyel származású Macha Amalia Kleinmann ötödik gyermekeként jött a világra a később világszerte ismertté vált autókonstruktőr. André jó tanuló volt, ezért az általános iskola, majd a gimnázium elvégzése után a különböző természettudományokat és műszaki tárgyakat magas színvonalon oktató „Ecole Polytechnique”-be nyert felvételt. A műszaki területen otthonosan mozgó ifjú 1905-ben három társával együtt hajtóművek gyártására szakosodott céget alapított. Többféle autóalkatrészt is gyártottak, az első világháború idején pedig muníciótermelésre álltak át. 1919-ben megvalósult Citroën évek óta dédelgetett álma: megalapította saját autógyárát, és még ugyanebben az évben elkészült az első autómobil. A Citroën „A” típusú autó 7950 frankért kelt el. Egy évvel később ugyanezt az autót már 12500 frankért lehetett megvásárolni. A Citroën autógyár lendületes fejlődésnek indult. André Citroën a cégét a legnagyobb autógyártók sorába küzdötte fel: Ford, Renault, Peugeot neve mellett az övé is helyet kapott. 1929-ben a minden technikai újítással felszerelt százezredik automobilját is eladta. André Citroën a vállalatvezetés pénzügyi és műszaki kérdésein túl a kitűnően prosperáló cég dolgozóinak munkakörülményeire is nagy figyelmet fordított. Bevezette számukra a 13. havi fizetést, vállalati óvodát hozott létre és csökkent munkaképességűeknek is adott munkát. Az 1929-ben Amerikában kirobbant, világméretűvé dagadt gazdasági válság Franciaországot sem kímélte. 1934-re a Citroënnél a termelés 70 százalékkal esett vissza. A cég csődbe jutott, a vállalatot 1934-ben a főhitelező, Michelin vásárolta fel.

Nincsenek megjegyzések:

PageRank Kereső optimalizálás
 
PageRank Kereső optimalizálás