2008. június 12., csütörtök

Haim Saban

Haim Saban (Hebrew: חיים סבן, born 15 October 1944 in Alexandria, Egypt[1]) is a television and media proprietor. With an estimated current net worth of 2.8 billion USD, he is ranked by Forbes as the 102nd richest person in America.
Haim Saban was born in Alexandria, Egypt in 1944.
As a result of the 1956 Suez War, which pitted Egypt and Israel against each other, Haim, along with his family, and much of the Egyptian Jewish community, fled to Israel.[1] After almost going bankrupt in 1975, he moved to Paris, France.[1] Later, in 1983, he moved again to Los Angeles.[1] He currently resides in Beverly Hills, California[2] and in Israel.
Saban is married to Cheryl Saban (née Chackler)[3], with whom he has two children. Through Cheryl, he is also the stepfather of Tifany and Heidi Lenhart.
Saban started his career as a concert organizer and music promoter in Israel.[4] He was near bankruptcy in 1975 prior to moving to France.[1]
In France, he participated in the introduction of Japanese anime and sentai TV series in the country.[citation needed] He produced the scores and opening themes for UFO Robot Grendizer and Candy Candy.[citation needed] He also did the same work on early imported series from America such as Starsky & Hutch and Dallas.
In the United States, he became a television producer, founding Saban Entertainment in 1983. During that time, Haim Saban and partner Shuki Levy became known for soundtrack compositions for children's television programs of the 1980s. Although Levy and Saban composed for their own properties (such as Kidd Video and Maple Town), they scored for other production companies as well (such as Inspector Gadget, The Mysterious Cities of Gold, M.A.S.K., Dinosaucers, Dragon Quest, He-Man and the Masters of the Universe, She-Ra, and Jayce and the Wheeled Warriors).
In the 1990s, Saban's company became best known for the production of Power Rangers, Masked Rider, VR Troopers and Big Bad Beetleborgs, which were western adaptations of Japanese tokusatsu shows.
In 2003, he headed the $5.7 billion purchase of Kirch Media Group, the then-bankrupt German media conglomerate.
In 2001, he and News Corporation sold Fox Family Worldwide for $5.1 billion to The Walt Disney Company for ABC - the network was renamed ABC Family Channel.[4]
Saban, as an individual, profited about $1.6 billion from this sale.[4] This is the largest transaction between a company and a private citizen ever.
In June 2006, Saban led a group of investors bidding for Univision, the largest Spanish-language media company in the United States.[5][6] Other investors in the Saban-led group were Texas Pacific Group of Fort Worth, Texas and Thomas H. Lee Partners. The group was successful in acquiring Univision with a bid valued at $12.3 billion (USD).[5]
Shareholders have since filed a lawsuit over the handling of the deal.

Haim Saban nem ismer lehetetlent, és nem fogad el nemleges választ – mondják közeli barátai és kollégái az egyiptomi születésű, Hollywoodban sikert sikerre halmozó milliárdosról. Nem csoda hát, hogy a ProSiebenSat1 televíziós társaság 72 százalékos tulajdonrészét nemrégiben megszerző Saban lépéseit óvatos figyelem kíséri az állami és családi vállalkozások uralta német médiában.
Megcsinálta magát Haim Saban élete valódi amerikai sikersztori. Tizenévesen basszusgitározik és koncerteket szervez Tel-Avivban, majd üres kézzel Párizsba indul. 1975-öt írunk, amikor megtetszik neki egy angol televízióműsor címzenéje, és úgy dönt, hogy megveszi a dal licencjogát és rádióslágert csinál belőle Franciaországban.
A nyolcvanas évek elején már teljes gyermekműsorokat licencel. Legnagyobb húzása, hogy 1985-ben epizódonként tízezer dollárért megveszi egy addig máshol teljesen ismeretlen japán rajzfilmsorozat licencjogait. A rajzfilm sokáig eladhatatlannak bizonyul, majd nyolc év után sikerül megállapodást kötnie a Fox akkor meglehetősen gyengén szereplő gyermekcsatornájával.
Rupert Murdoch, a Fox ausztrál tulajdonosának segítségével Saban néhány év alatt a Power Rangers-ből hatalmas sikerű nemzetközi franchise-t épít, majd 1996-ban közösen alapítják meg a Fox Family Worldwide-ot. Amikor 2001-ben a céget 5,2 milliárd dollárért eladják a Disney-nek, Saban 1,5 milliárd dollárt szakít minden idők legnagyobb értékű készpénzes médiatranzakciójából.
Hosszú csata A Fox Family eladásából származó pénznek Saban két éve keres megfelelő befektetési lehetőséget. Így nem csoda, hogy a Kirch Media tavalyi csődjét követően azonnal szemet vet a cégbirodalom legértékesebb tagjára, a ProSiebenSat1 televíziós cégre, amelynek kisebbségi tulajdonosa az Axel Springer.
A felszámolás alatt álló Kirch tulajdonrésze a cégnek hitelező bankok és hollywoodi stúdiók birtokában van, akik komoly körültekintéssel állnak neki az új tulajdonos kiválasztásának. A német televíziós piac második legnagyobb cége természetesen más befektetők érdeklődését is felkelti. A cégeiken keresztül néhány százalékban tulajdonos olasz miniszterelnök, Silvio Berlusconi és Saban korábbi üzlettársa, Rupert Murdoch hamar kiesnek a versenyből, majd mindketten azzal vádolják a cég menedzsmentjét és a tulajdonos bankokat, hogy a tender során eleve német tulajdonost akarnak választani. Való igaz, sokáig úgy tűnik, hogy a biztos befutó a müncheni Henrich Bauer Verlag (HBV) és a HypoVereinsbank (HVB) konzorciuma lesz.
Csakhogy a HBV érdekelt az RTL2 csatornában is, ami miatt versenyhivatali eljárásra volna szükség, valamint a felek a televíziótársasággal együtt értékesítésre kerülő tízezres filmtár értékéről sem tudnak megállapodni. Ezután a HBV visszalép, és idén márciusra csak Saban és a francia TF1 televíziótársaság közös – 2,2 milliárd dolláros – ajánlata marad versenyben. A franciák azonban váratlanul visszakoznak, Saban pedig olyan feltételeket akar szabni a végső megállapodásban, ami a bankok – köztük a sikertelenül pályázó HVB – számára elfogadhatatlanok. Áprilisban még csak problémákról szólnak a híradások, júniusban végül a felek közös nyilatkozatot adnak ki az üzlet meghiúsulásáról. Saban azonban nem csügged, és augusztusra még jobb üzletet csinál: sikerül angol és amerikai kockázati tőkét bevonnia a tranzakció finanszírozásába, amelynek ekkorra már csak a televíziós cég a tárgya, azaz a nehezen értékelhető filmtár legnagyobb részét nem kell megvásárolnia, az marad a hitelező bankok tulajdonában.
Változás kell A Saban által megvásárolt társaság egy kisebb televíziós birodalom: a ProSieben és a Sat1 mellett a Kabel1 és az N24 hírcsatorna is a céghez tartozik. Ezzel – leszámítva a közszolgálati csatornákat – a ProSiebenSat1 a német televíziós piac 40 százalékát uralja. Az elmúlt években azonban a cég eredményei folyamatosan romlottak a legnagyobb konkurens, a Bertelsmann-érdekeltségű RTL-lel szemben. Ennek legfontosabb oka, hogy a ProSieben és a Sat1 csatornák nagyon komoly programing költséggel együttesen is csak 20 százalékkal több hirdetési bevételt vonzottak, mint az egy RTL egymagában. Ráadásul a fiatalok körében főleg az amerikai sorozatok miatt kedvelt ProSiebennek újabb sikerműsorokat kell találnia, hogy felvegye a versenyt az RTL rendkívül népszerű programjaival.
A cég pénzügyileg ugyanakkor stabilnak látszik: a tavalyi veszteség után a társaság menedzsmentje az idei évre – a költségcsökkentéseknek köszönhetően – már profitot vár.
Elemzők leginkább azt várják Sabantól, hogy erős hollywoodi kapcsolataival új impulzust adjon a ProsiebenSat1-nak, és így közvetve az egész német televíziós piacnak. Ugyanakkor az is elképzelhető, hogy az amerikai médiamogul és kockázatitőke-partnerei nem kívánnak soká időzni a német piacon. Inkább átszervezik a vállalatot, és a következő fellendüléskor busás haszonnal adnak túl rajta.

Nincsenek megjegyzések:

PageRank Kereső optimalizálás
 
PageRank Kereső optimalizálás